Světlo je zásadní veličinou pro vnímání našeho okolí. Ani hmat, čich či sluch nemají tak fatální vliv na naše pocity jako zrak a tedy světlo (ve tmě nevidíme). Zrakem získáváme 80% všech informací. Světlo ovlivňuje barvu a charakter věcí, vnímání prostoru a tedy naše pocity. Správně navržená okna, kterými do interiérru proudí světlo denní a správně navržené osvětlení umělé v bytě vytvoří takzvanou zrakovou pohodu (pokud vidíme přirozeně a nezkresleně, cítíme se příjemně a zároveň se chováme šetrně i k našemu zraku). Při nedostatečném či matoucím osvětlení nás po čase bolí oči a hlava a náš zrak se kazí.
1.1. Světlo je fyzikální veličina
1.2. Světelné zóny
1.3. Osvětlení předmětů a pracovního stolu
1.4. Přirozené a umělé světlo
1.5. Zdroje světla
1.6. Osvětlení podle funkce
1.7. Výběr svítidel
1.8. Jak vybírat a dimenzování
1.9. Estetika a technické parametry
1.10. Design svítidel
1.11. Stropní a nástěnná svítidla, lampy
1.12. Osvětlení kuchyně a koupelny
1.13. Montáž svítidel
1.2. Světelné zóny
1.3. Osvětlení předmětů a pracovního stolu
1.4. Přirozené a umělé světlo
1.5. Zdroje světla
1.6. Osvětlení podle funkce
1.7. Výběr svítidel
1.8. Jak vybírat a dimenzování
1.9. Estetika a technické parametry
1.10. Design svítidel
1.11. Stropní a nástěnná svítidla, lampy
1.12. Osvětlení kuchyně a koupelny
1.13. Montáž svítidel
1.1. Světlo je fyzikální veličina
Osvětlujeme-li interiér, měli bychom vědět, že barvy světla se člení do tří skupin (ovšem bez ostrých hranic mezi nimi) a do oblastí tepelného působení konkrétní barvy světla (K = Kelvinovy stupně). Bílé denní světlo dosahuje hodnot cca 6000 K, neutrální bílé světlo cca 4000 K a teplé bílé světlo cca 3000 K.
Další měřitelnou veličinou je schopnost světla reprodukovat barvy, vyjadřovaná indexem R. Pokud se R = 100, veškeré barvy se nám jeví přirozeně. Jakmile se však tato hodnota snižuje, barvy vidíme čím dál tím víc zkresleně. Hodnoty blížící se nule pak představují šero až tmu. Je však nutné si uvědomit, že barvy vnímáme i čistě subjektivně a fyzikálně můžeme měřit pouze vlny, které každé světlo vysílá.
Takzvaný světelný tok čili výkon konkrétního svítidla je pak měřen v lumenech. Intenzita osvětlení zase v luxech (získáme ji tak, že světelný tok vydělíme osvětlovanou plochou v m2). Platí, že jeden lumen nám na ploše 1 m2 dává 1 lux. Denní světlo má na našem území (v naší zeměpisné šířce) v ročním průměru 5000 luxů. Pokud je však Slunce v létě (za jasného červencového dne) v nejvyšší poloze a je jasná obloha, bez oblak, dosahuje intenzity 100.000 luxů. Za zamračeného zimního dne ovšem pouhých 3000 luxů.
Takových hodnot intenzity osvětlení ale v obytných prostorech nedosáhneme a ani je vlastně nepotřebujeme. I v případně, že máme na kvalitní a dostatečné osvětlení velké nároky, si vystačíme s hodnotami kolem 1000 luxů, kterých však dosáhneme jen při přirozeném denním světle v blízkosti okna. V obývacím pokoji, v kuchyni a pracovně si při vysokých nárocích vystačíme s 250 až 500 luxy a při nárocích velmi vysokých s 600 až 1000 luxy. V koupelně a předsíni se běžně uspokojíme se 120 až 150 luxy, na WC a v úložných prostorech s 60 až 120 luxy.
Zajímá vás internetový obchod s širokou nabídkou svítidel a osvětlovacího materiálu? Klikněte ZDE.
Vyberte si z firem z vašeho regionu, zastoupených na našem serveru:
Osvětlujeme-li interiér, měli bychom vědět, že barvy světla se člení do tří skupin (ovšem bez ostrých hranic mezi nimi) a do oblastí tepelného působení konkrétní barvy světla (K = Kelvinovy stupně). Bílé denní světlo dosahuje hodnot cca 6000 K, neutrální bílé světlo cca 4000 K a teplé bílé světlo cca 3000 K.
Další měřitelnou veličinou je schopnost světla reprodukovat barvy, vyjadřovaná indexem R. Pokud se R = 100, veškeré barvy se nám jeví přirozeně. Jakmile se však tato hodnota snižuje, barvy vidíme čím dál tím víc zkresleně. Hodnoty blížící se nule pak představují šero až tmu. Je však nutné si uvědomit, že barvy vnímáme i čistě subjektivně a fyzikálně můžeme měřit pouze vlny, které každé světlo vysílá.
Takzvaný světelný tok čili výkon konkrétního svítidla je pak měřen v lumenech. Intenzita osvětlení zase v luxech (získáme ji tak, že světelný tok vydělíme osvětlovanou plochou v m2). Platí, že jeden lumen nám na ploše 1 m2 dává 1 lux. Denní světlo má na našem území (v naší zeměpisné šířce) v ročním průměru 5000 luxů. Pokud je však Slunce v létě (za jasného červencového dne) v nejvyšší poloze a je jasná obloha, bez oblak, dosahuje intenzity 100.000 luxů. Za zamračeného zimního dne ovšem pouhých 3000 luxů.
Takových hodnot intenzity osvětlení ale v obytných prostorech nedosáhneme a ani je vlastně nepotřebujeme. I v případně, že máme na kvalitní a dostatečné osvětlení velké nároky, si vystačíme s hodnotami kolem 1000 luxů, kterých však dosáhneme jen při přirozeném denním světle v blízkosti okna. V obývacím pokoji, v kuchyni a pracovně si při vysokých nárocích vystačíme s 250 až 500 luxy a při nárocích velmi vysokých s 600 až 1000 luxy. V koupelně a předsíni se běžně uspokojíme se 120 až 150 luxy, na WC a v úložných prostorech s 60 až 120 luxy.
Zajímá vás internetový obchod s širokou nabídkou svítidel a osvětlovacího materiálu? Klikněte ZDE.
Hledáte dodavatele svítidel?
1.2. Světelné zóny
V obytných prostorech nepotřebujeme všude stejnou intenzitu osvětlení. Není tedy nutné celý prostor osvětlovat rovnoměrně (centrálním svítidlem). Mnohem vhodnější je konkrétní osvětlení v konkrétních zónách místnosti, prostor tak rozdělíme na světelné zóny. Zvlášť tedy osvětlujeme pracovní plochu, místo k posezení rodiny, čtenářský kout, jídelní stůl a podobně.
V kuchyni musíme dostatečně osvětlit pracovní plochu, v obývacím pokoji raději vsadíme na směrovaná světla, i když zde centrální osvětlení umístíme také, jídelní stůl by měl být osvětlen tak, aby bylo světlo ve výšce očí a pohled nebyl rušen stínidlem ani zasažen světelným kuželem. Pokud ale potřebujeme osvětlení jídelního stolu pověsit výš, zabráníme svému oslnění žárovkami s reflexním povlakem. A nakonec, jediným místem v bytě, kde světlo nejenže může svítit přímo do tváře, ale je to dokonce i žádoucí, je koupelna. Musí však být rozptýlené.
V obytných prostorech nepotřebujeme všude stejnou intenzitu osvětlení. Není tedy nutné celý prostor osvětlovat rovnoměrně (centrálním svítidlem). Mnohem vhodnější je konkrétní osvětlení v konkrétních zónách místnosti, prostor tak rozdělíme na světelné zóny. Zvlášť tedy osvětlujeme pracovní plochu, místo k posezení rodiny, čtenářský kout, jídelní stůl a podobně.
V kuchyni musíme dostatečně osvětlit pracovní plochu, v obývacím pokoji raději vsadíme na směrovaná světla, i když zde centrální osvětlení umístíme také, jídelní stůl by měl být osvětlen tak, aby bylo světlo ve výšce očí a pohled nebyl rušen stínidlem ani zasažen světelným kuželem. Pokud ale potřebujeme osvětlení jídelního stolu pověsit výš, zabráníme svému oslnění žárovkami s reflexním povlakem. A nakonec, jediným místem v bytě, kde světlo nejenže může svítit přímo do tváře, ale je to dokonce i žádoucí, je koupelna. Musí však být rozptýlené.
1.3 Osvětlení předmětů a pracovního stolu
V interiéru ale osvětlujeme i konkrétní předměty a dekoraci. Pro zvýraznění můžeme osvítit směrovým světlem část stěny, nebo na ní umístěný obraz. Stejně tak si v místnosti posvítíme na dominantní sochu či ojedinělý kus nábytku. Směrové osvětlení je však stejně tak vhodné i u pracovního stolu, kde se nám dnes díky počítačům změnila pravidla.
S výjimkou dětského pracovního stolu, kde děti píšou úkoly a kreslí, umisťujeme pracovní stůl s monitorem či displejem počítače tak, aby obrazovka nebyla ozařována denním světlem. Pokud pak potřebujeme psát či kreslit manuálně, nahradí nám denní světlo právě kvalitní umělé směrové osvětlení.
1.4. Přirozené a umělé světlo
Přirozené (denní) osvětlení je měřítkem pro osvětlení umělé. Množství přirozeného světla v interiéru je však definované již návrhem domu a tedy ještě předtím, než je dům postaven. Zato osvětlení umělé můžeme měnit kdykoli. Jak typ svítidla, tak intenzitu osvětlení konkrétních detailů, zón a prostor interiéru.
V zásadě se při výběru umělého svítidla rozhodujeme mezi designem (tvar, barva, motivy, materiál), druhem zdroje a barvou světla. Samozřejmě že pak hrají roli i fyzikální veličiny, především intenzita osvětlení. V interiérech bytů se přitom zásadně přikláníme k teplým či neutrálním barvám světla.
V interiéru ale osvětlujeme i konkrétní předměty a dekoraci. Pro zvýraznění můžeme osvítit směrovým světlem část stěny, nebo na ní umístěný obraz. Stejně tak si v místnosti posvítíme na dominantní sochu či ojedinělý kus nábytku. Směrové osvětlení je však stejně tak vhodné i u pracovního stolu, kde se nám dnes díky počítačům změnila pravidla.
S výjimkou dětského pracovního stolu, kde děti píšou úkoly a kreslí, umisťujeme pracovní stůl s monitorem či displejem počítače tak, aby obrazovka nebyla ozařována denním světlem. Pokud pak potřebujeme psát či kreslit manuálně, nahradí nám denní světlo právě kvalitní umělé směrové osvětlení.
1.4. Přirozené a umělé světlo
Přirozené (denní) osvětlení je měřítkem pro osvětlení umělé. Množství přirozeného světla v interiéru je však definované již návrhem domu a tedy ještě předtím, než je dům postaven. Zato osvětlení umělé můžeme měnit kdykoli. Jak typ svítidla, tak intenzitu osvětlení konkrétních detailů, zón a prostor interiéru.
V zásadě se při výběru umělého svítidla rozhodujeme mezi designem (tvar, barva, motivy, materiál), druhem zdroje a barvou světla. Samozřejmě že pak hrají roli i fyzikální veličiny, především intenzita osvětlení. V interiérech bytů se přitom zásadně přikláníme k teplým či neutrálním barvám světla.
1.5. Zdroje světla
Běžná žárovka (mimochodem je už na ústupu) má světlo žluté, halogenová má světlo studenější, ovšem dobře vykresluje barvy. Velmi opatrně je pak třeba umisťovat zářivky, jejichž studené světlo je velmi zrádné. Pokud se u takového světla budete třeba líčit, nemusí být výsledný efekt zrovna nejlepší (raději použijte kosmetická svítidla s rozptýleným světlem).
Zářivky obecně potlačují intenzitu barev, vrhají nepříjemné stíny a jsou nevhodné pro vnímání kontur. Poslední dobou jsou ale v módě bodová halogenová světla a LED diody. Vynikají velkou úsporou energií, intenzita jejich osvětlení je ovšem většinou nižší. Na druhou stranu se ale LED technologie tlačí i do pouličního osvětlení i když zrovna u nás jde ještě o sci-fi.
Osvětlení vybíráme až do zařízeného interiéru. Konkrétně ve chvíli, kdy už máme jasno o konkrétních funkčních součástech svého bytu, případně i bytových doplňcích obrazech a podobně. V každém případě by už mělo být alespoň vymalováno a o vybavení interiéru bychom měli mít alespoň trochu reálnou představu.
Běžná žárovka (mimochodem je už na ústupu) má světlo žluté, halogenová má světlo studenější, ovšem dobře vykresluje barvy. Velmi opatrně je pak třeba umisťovat zářivky, jejichž studené světlo je velmi zrádné. Pokud se u takového světla budete třeba líčit, nemusí být výsledný efekt zrovna nejlepší (raději použijte kosmetická svítidla s rozptýleným světlem).
Zářivky obecně potlačují intenzitu barev, vrhají nepříjemné stíny a jsou nevhodné pro vnímání kontur. Poslední dobou jsou ale v módě bodová halogenová světla a LED diody. Vynikají velkou úsporou energií, intenzita jejich osvětlení je ovšem většinou nižší. Na druhou stranu se ale LED technologie tlačí i do pouličního osvětlení i když zrovna u nás jde ještě o sci-fi.
Osvětlení vybíráme až do zařízeného interiéru. Konkrétně ve chvíli, kdy už máme jasno o konkrétních funkčních součástech svého bytu, případně i bytových doplňcích obrazech a podobně. V každém případě by už mělo být alespoň vymalováno a o vybavení interiéru bychom měli mít alespoň trochu reálnou představu.
1.6. Osvětlení podle funkce
Osvětlení interiéru členíme podle funkce na centrální, dekorativní, funkční a noční. Centrální osvětlení konkrétních místností neslouží k tomu, abychom stejnoměrně osvětlili celý prostor. Je určené k orientaci v místnosti. Pokud jste tedy vsadili pouze na osvětlení centrální, dopouštíte se velké chyby, která se časem odrazí na kvalitě zraku celé vaší rodiny i na účtech za spotřebu elektrické energie.
Dekorativní osvětlení nám v interiéru vytváří intimní nálady a atmosféry. Pro tento účel se často používají bodová světla, kterými nasvítíme konkrétní předměty a kouty, případně část barevné stěny. Tato světla můžeme ovládat jak lokálně, tak centrálně - od dveří, stejně jako světla centrální.
Dekorativnímu osvětlení se však zřejmě vyhneme v dětském pokoji, na WC či v koupelně. I když výjimky i zde potvrzují pravidlo. Rozšíření rozličných forem stropních podhledů (nejčastěji sádrokartonových) s sebou totiž přineslo velký rozmach bodových světel.
Osvětlení interiéru členíme podle funkce na centrální, dekorativní, funkční a noční. Centrální osvětlení konkrétních místností neslouží k tomu, abychom stejnoměrně osvětlili celý prostor. Je určené k orientaci v místnosti. Pokud jste tedy vsadili pouze na osvětlení centrální, dopouštíte se velké chyby, která se časem odrazí na kvalitě zraku celé vaší rodiny i na účtech za spotřebu elektrické energie.
Dekorativní osvětlení nám v interiéru vytváří intimní nálady a atmosféry. Pro tento účel se často používají bodová světla, kterými nasvítíme konkrétní předměty a kouty, případně část barevné stěny. Tato světla můžeme ovládat jak lokálně, tak centrálně - od dveří, stejně jako světla centrální.
Dekorativnímu osvětlení se však zřejmě vyhneme v dětském pokoji, na WC či v koupelně. I když výjimky i zde potvrzují pravidlo. Rozšíření rozličných forem stropních podhledů (nejčastěji sádrokartonových) s sebou totiž přineslo velký rozmach bodových světel.
Funkční osvětlení použijeme všude tam, kde světlo potřebujeme k praktickým účelům. Toto osvětlení je vždy synonymem konkrétních činností. Práce, čtení, dalších forem relaxace, mytí, líčení, vaření, společných večeří a snídaní a podobně. Funkční osvětlení vždy zapínáme lokálně (nikoli centrálně) a nejčastěji bývá konkrétně orientované. Pro tyto účely se používá světlo rozptýlené a tedy neoslňující. Kužel světla by měl vždy dopadat na místo, kde intenzivnější osvětlení potřebujeme.
Noční osvětlení pak má minimální intenzitu světla. Vědci dokonce dokázali, že v noci reagujeme na prudké intenzivní osvětlení i poruchami metabolizmu. Noční osvětlení by tedy mělo sloužit k pouhé orientaci. Praktické je jak v dílčích místnostech, tak v předsíni a na chodbě a stejně tak je vhodné noční osvětlení schodiště, nejnebezpečnějšího prostoru domu.
Noční osvětlení pak má minimální intenzitu světla. Vědci dokonce dokázali, že v noci reagujeme na prudké intenzivní osvětlení i poruchami metabolizmu. Noční osvětlení by tedy mělo sloužit k pouhé orientaci. Praktické je jak v dílčích místnostech, tak v předsíni a na chodbě a stejně tak je vhodné noční osvětlení schodiště, nejnebezpečnějšího prostoru domu.
1.7. Výběr svítidel
Vždy se vyplatí vybírat z konkrétní nabídky svítidel přímo od výrobců. Využít přitom můžeme jak služeb kamenných obchodů, tak nakupování po internetu, z pohodlí domova a za výhodnější ceny. Pro zakoupení zboží zde vystačí jednoduché vyplnění formuláře s osobními údaji a výběr zboží do nákupního koše. Objednávku pak uskutečníme už jen pár kliknutími a čekáme.
Svítidla se podle svého typu dělí do několika skupin. Nejčastěji se setkáme s interiérovými (bytovými) svítidly, ale existují také druhy svítidel pro venkovní použití a samostanou kapitolu tvoří svítidla pro komerční provozy.
Stropní, závěsná, nástěnná či stolní svítidla a lampy můžeme vybírat jak pro použití v domácnosti, tak pro podniky, kanceláře a další zařízení. Praktické možnosti nabízí mobilní (výklopná nebo rotační) osvětlení, díky kterým můžeme měnit směr světla. K nejoblíbenějším svítidlům pro vytvoření zajímavé atmosféry v interiéru patří bodová světla, která můžeme dostat i v setech. Do kategorie speciálních svítidel bychom mohli zařadit svítidla pro osvětlení rostlin nebo třeba svítidla nouzová.
Vždy se vyplatí vybírat z konkrétní nabídky svítidel přímo od výrobců. Využít přitom můžeme jak služeb kamenných obchodů, tak nakupování po internetu, z pohodlí domova a za výhodnější ceny. Pro zakoupení zboží zde vystačí jednoduché vyplnění formuláře s osobními údaji a výběr zboží do nákupního koše. Objednávku pak uskutečníme už jen pár kliknutími a čekáme.
Svítidla se podle svého typu dělí do několika skupin. Nejčastěji se setkáme s interiérovými (bytovými) svítidly, ale existují také druhy svítidel pro venkovní použití a samostanou kapitolu tvoří svítidla pro komerční provozy.
Stropní, závěsná, nástěnná či stolní svítidla a lampy můžeme vybírat jak pro použití v domácnosti, tak pro podniky, kanceláře a další zařízení. Praktické možnosti nabízí mobilní (výklopná nebo rotační) osvětlení, díky kterým můžeme měnit směr světla. K nejoblíbenějším svítidlům pro vytvoření zajímavé atmosféry v interiéru patří bodová světla, která můžeme dostat i v setech. Do kategorie speciálních svítidel bychom mohli zařadit svítidla pro osvětlení rostlin nebo třeba svítidla nouzová.
1.8. Jak vybírat a dimenzování
Svítidla vybíráme až s konkrétní představou o jejich budoucím umístění. První zásadou, která nám pomůže správně vybrat typ svítidla, je koncepce osvětlení místnosti. Díky té si uvědomíme, kolik potřebujeme závěsných lamp, kolik stojacích lamp, kolik světelných zdrojů a podobně.
Správně nadimenzované osvětlení vždy přináší optimální světelnou pohodu (doma i v zaměstnání). Přitom nejčastějším problémem je naopak poddimenzování svítidel. Přesvícení místnosti se zase odrazí na účtech za elektřinu. Vliv na prosvětlení místnosti však má víc faktorů. Například i počet oken a tedy celková plocha jejich prosklení, rozmístění nábytku a použité barvy v interiéru.
1.9. Estetika a technické parametry
Dalším hlediskem je estetika. Z nepřeberného sortimentu máme možnost vybrat takové svítidlo, které do našeho interiéru ideálně zapadne. V nabídce najdeme klasické elegantní lustry a další klasická svítidla, ale také moderní osvětlení či svítidla s nádechem historizujících prvků. Konečný výběr svítidel je vždy závislý na našem vkusu. Pro nerozhodné jedince, případně i s nedostatkem sebevědomí a špatným míněním o vlastním vkusu, jsou pak k dispozici bytová studia, kde lze výběr osvětlení konzultovat s odborníky, ideálně architekty.
Hlavní roli hrají i technické parametry a funkce svítidel. Podstatná je vysoká účinnost a též kvalita použitých materiálů. Vždy je proto důležitý i výběr výrobce a tedy konkrétních značek. I když mají speciální použité materiály a povrchové úpravy podstatný vliv na cenu svítidla. Vyšší nároky na odolnost jsou pak samozřejmě kladené na svítidla určená do vnějšího prostředí, o to nižší jsou zde ale nároky estetické. Už jen proto, že takové venkovní svítidlo bychom zřejmě dlouho nevlastnili (ze závisti hozený kámen či nenechavé ruce zloděje, …).
Svítidla vybíráme až s konkrétní představou o jejich budoucím umístění. První zásadou, která nám pomůže správně vybrat typ svítidla, je koncepce osvětlení místnosti. Díky té si uvědomíme, kolik potřebujeme závěsných lamp, kolik stojacích lamp, kolik světelných zdrojů a podobně.
Správně nadimenzované osvětlení vždy přináší optimální světelnou pohodu (doma i v zaměstnání). Přitom nejčastějším problémem je naopak poddimenzování svítidel. Přesvícení místnosti se zase odrazí na účtech za elektřinu. Vliv na prosvětlení místnosti však má víc faktorů. Například i počet oken a tedy celková plocha jejich prosklení, rozmístění nábytku a použité barvy v interiéru.
1.9. Estetika a technické parametry
Dalším hlediskem je estetika. Z nepřeberného sortimentu máme možnost vybrat takové svítidlo, které do našeho interiéru ideálně zapadne. V nabídce najdeme klasické elegantní lustry a další klasická svítidla, ale také moderní osvětlení či svítidla s nádechem historizujících prvků. Konečný výběr svítidel je vždy závislý na našem vkusu. Pro nerozhodné jedince, případně i s nedostatkem sebevědomí a špatným míněním o vlastním vkusu, jsou pak k dispozici bytová studia, kde lze výběr osvětlení konzultovat s odborníky, ideálně architekty.
Hlavní roli hrají i technické parametry a funkce svítidel. Podstatná je vysoká účinnost a též kvalita použitých materiálů. Vždy je proto důležitý i výběr výrobce a tedy konkrétních značek. I když mají speciální použité materiály a povrchové úpravy podstatný vliv na cenu svítidla. Vyšší nároky na odolnost jsou pak samozřejmě kladené na svítidla určená do vnějšího prostředí, o to nižší jsou zde ale nároky estetické. Už jen proto, že takové venkovní svítidlo bychom zřejmě dlouho nevlastnili (ze závisti hozený kámen či nenechavé ruce zloděje, …).
1.10. Design svítidel
Názory na design svítidel jsou rize individuální, byť i v této oblasti samozřejmě nabízejí své služby odborníci, kteří jasně řeknou, co je vkusné a co už nikoli (i když je je i jejich názor často z velké míry jen individuální). Stejně důležité je však ladění zařízeného interiéru, jeho malba, instalovaný nábytek a bytové doplňky.
Logicky se do moderního bytu víc hodí svítidlo s moderním designem, ale nemusí to být pravidlem, často jsou vhodným řešením doplňující se kontrasty. Je důležité vědět, jakého efektu chceme dosáhnout. Proto je nutné koupi svítidel dobře promyslet, přitom výběr tohoto sortimentu je velmi široký. Vždy se budeme v první řadě rozhodovat, zda nám jde víc o kvantitu (a tedy cenu) nebo kvalitu.
Svítidla v klasickém stylu mají skleněné díly vyráběné ručním tvarováním skloviny a foukáním do dřevěných forem. Jsou ručně opracovávaná a zdobená tradičními technikami, například broušením nebo malováním. Velmi módní se v současnosti stala i již tradičně známá metoda zdobení Tiffany. Klasická svítidla charakterizuje elegantní design společně s jedinečným zpracováním.
Názory na design svítidel jsou rize individuální, byť i v této oblasti samozřejmě nabízejí své služby odborníci, kteří jasně řeknou, co je vkusné a co už nikoli (i když je je i jejich názor často z velké míry jen individuální). Stejně důležité je však ladění zařízeného interiéru, jeho malba, instalovaný nábytek a bytové doplňky.
Logicky se do moderního bytu víc hodí svítidlo s moderním designem, ale nemusí to být pravidlem, často jsou vhodným řešením doplňující se kontrasty. Je důležité vědět, jakého efektu chceme dosáhnout. Proto je nutné koupi svítidel dobře promyslet, přitom výběr tohoto sortimentu je velmi široký. Vždy se budeme v první řadě rozhodovat, zda nám jde víc o kvantitu (a tedy cenu) nebo kvalitu.
Svítidla v klasickém stylu mají skleněné díly vyráběné ručním tvarováním skloviny a foukáním do dřevěných forem. Jsou ručně opracovávaná a zdobená tradičními technikami, například broušením nebo malováním. Velmi módní se v současnosti stala i již tradičně známá metoda zdobení Tiffany. Klasická svítidla charakterizuje elegantní design společně s jedinečným zpracováním.
Pro osvětlení koupelen je zase doporučené kombinovat více zdrojů světla. Stropní koupelnová svítidla je dobré zvolit centrálním zdrojem světla, nástěnná koupelnová svítidla se pak hodí například pro osvětlení koupelnového zrcadla a třeba skříňky.
Myslet zde ale můžeme i na stojany pro svíčky, umístěné kolem vany a vytvářející po zapálení svíček romantickou atmosféru. Stejně tak vytvoří romantickou atmosféru svíčka na jídelním stole, nebo kdekoli na vhodném místě v interiéru obýváku či ložnice. Je ale nutné myslet na bezpečnost a zamezit tedy riziku vzniku požáru.
1.13. Montáž svítidel
Pokud si nejsme jisti správným postupem montáže ani po prostudování přiložených manuálů, raději požádejme o pomoc odborníka. Montáž bude rychlá a my budeme mít jistotu, že svítidlo je dostatečně upevněné a bezpečně připojené k elektrické síti.
Myslet zde ale můžeme i na stojany pro svíčky, umístěné kolem vany a vytvářející po zapálení svíček romantickou atmosféru. Stejně tak vytvoří romantickou atmosféru svíčka na jídelním stole, nebo kdekoli na vhodném místě v interiéru obýváku či ložnice. Je ale nutné myslet na bezpečnost a zamezit tedy riziku vzniku požáru.
1.13. Montáž svítidel
Pokud si nejsme jisti správným postupem montáže ani po prostudování přiložených manuálů, raději požádejme o pomoc odborníka. Montáž bude rychlá a my budeme mít jistotu, že svítidlo je dostatečně upevněné a bezpečně připojené k elektrické síti.
1.12. Osvětlení kuchyně a koupelny
Svá specifika má pak osvětlení kuchyně a koupelny. V kuchyni je na přípravu jídel nutné mít správně osvětlenou kuchyňskou linku a především její pracovní zónu. Tedy místo, kde připravujeme potraviny a vaříme jídla. Na vaření musíme dostatečně vidět a zároveň je při přípravě potravin a vaření důležitá i naše bezpečnost. Pracujeme s ostrými nástroji, vroucí vodou a často i s plamenem (plynový sporák).
Ideálního efektu při osvětlení kuchyně dosáhneme instalací lineárních zářivkových svítidel nebo trojúhelníkových svítidel, která jsou pro tento účel přímo určena. Doplňkové osvětlení pracovní plochy kuchyňské linky je nejčastěji umisťované na vnějším dnu horních skříněk. Nezbytný je i pevný a parotěsný kryt, který svítidla chrání před nadměrnou vlhkostí především z horkých vodních par. Výborně nám ale poslouží i boční nástěnná svítidla.
Svá specifika má pak osvětlení kuchyně a koupelny. V kuchyni je na přípravu jídel nutné mít správně osvětlenou kuchyňskou linku a především její pracovní zónu. Tedy místo, kde připravujeme potraviny a vaříme jídla. Na vaření musíme dostatečně vidět a zároveň je při přípravě potravin a vaření důležitá i naše bezpečnost. Pracujeme s ostrými nástroji, vroucí vodou a často i s plamenem (plynový sporák).
Ideálního efektu při osvětlení kuchyně dosáhneme instalací lineárních zářivkových svítidel nebo trojúhelníkových svítidel, která jsou pro tento účel přímo určena. Doplňkové osvětlení pracovní plochy kuchyňské linky je nejčastěji umisťované na vnějším dnu horních skříněk. Nezbytný je i pevný a parotěsný kryt, který svítidla chrání před nadměrnou vlhkostí především z horkých vodních par. Výborně nám ale poslouží i boční nástěnná svítidla.
1.11. Stropní a nástěnná svítidla, lampy
Svítidla podle jejich funkce dál rozlišujeme na stropní (někdy se nazývají přisazená), zavěšovaná na vodorovný strop, nástěnná, která se upevňují na kolmou stěnu, jsou velmi oblíbená pro svou praktičnost a skvěle doplňují hlavní zdroj světla a nakonec lampy, stojící na svém podstavci, tedy na podlaze nebo stole či skříňce.
Svítidla také mají různý počet plamenů (žárovek či jiných světelných zdrojů). Počet plamenů nejen vypovídá o velikosti svítidla, ale také přímo ovlivňuje množství (intenzitu) světla, které ze svítidla vychází.
Svítidla podle jejich funkce dál rozlišujeme na stropní (někdy se nazývají přisazená), zavěšovaná na vodorovný strop, nástěnná, která se upevňují na kolmou stěnu, jsou velmi oblíbená pro svou praktičnost a skvěle doplňují hlavní zdroj světla a nakonec lampy, stojící na svém podstavci, tedy na podlaze nebo stole či skříňce.
Svítidla také mají různý počet plamenů (žárovek či jiných světelných zdrojů). Počet plamenů nejen vypovídá o velikosti svítidla, ale také přímo ovlivňuje množství (intenzitu) světla, které ze svítidla vychází.
Briliantová svítidla mají zvláštní třpyt, který je vytvářen bohatým zdobením broušenými ověsy z křišťálu. Světlo je nakonec lomené plochami ověsů, rozkládá se do celého spektra barev a vytváří tak duhový efekt. To dává svítidlům zajímavý tvar.
Design moderních svítidel je zase založen na jednoduchých tvarech s důrazem na dokonalý detail a pečlivý výběr barev. Při jejich výrobě se uplatňují nové postupy v kombinaci s využitím tradičních technologií.
Funkční svítidla často nemají design téměř žádný. Bodová světla vnímáme jako prosklené kroužky ve stropních podhledech či přiznaných trámech. Některé pracovní stolní lampičky taktéž víc vynikají funkcí než výtvarným provedením. U funkčních svítidel vždy nejvíc záleží na tom, zda si chceme za design připlatit, či si vystačíme pouze s faktem, že konkrétní prostor svítidlo osvětlí podle našich představ a potřeb.
Design moderních svítidel je zase založen na jednoduchých tvarech s důrazem na dokonalý detail a pečlivý výběr barev. Při jejich výrobě se uplatňují nové postupy v kombinaci s využitím tradičních technologií.
Funkční svítidla často nemají design téměř žádný. Bodová světla vnímáme jako prosklené kroužky ve stropních podhledech či přiznaných trámech. Některé pracovní stolní lampičky taktéž víc vynikají funkcí než výtvarným provedením. U funkčních svítidel vždy nejvíc záleží na tom, zda si chceme za design připlatit, či si vystačíme pouze s faktem, že konkrétní prostor svítidlo osvětlí podle našich představ a potřeb.